از تاریخچهی شکلگیری مدارس به شکل امروزی اطلاعاتی در دست است؟
پاسخ دقیق به این سوال کمی چالشبرانگیز است، زیرا مفهوم "مدرسه به شکل امروزی" در طول تاریخ و در فرهنگهای مختلف، تعاریف متفاوتی داشته است.
برای آشنایی با برخی از نقاط عطف تاریخی در شکلگیری نظام آموزشی مدرن، در این مقاله با ما همراه باشید.
یونان باستان؛
زادگاه فلسفه و آموزش نظاممند
آکادمیها و لیسئومها:
یونانیان باستان اولین نهادهای آموزشی سازمانیافته را ایجاد کردند که در آنها فلسفه، ریاضیات و علوم طبیعی تدریس میشد. آکادمی افلاطون و لیسئوم ارسطو از جمله مشهورترین این نهادها بودند.
روم باستان؛
گسترش آموزش به طبقات مختلف
مدارس ابتدایی و عالی:
رومیها نیز به اهمیت آموزش پی بردند و مدارس ابتدایی و عالی را برای آموزش خواندن، نوشتن، حساب و علوم پایه تأسیس کردند.
آموزش برای اداره امپراتوری:
آموزش در روم باستان بیشتر جنبه کاربردی داشت و هدف آن تربیت افرادی بود که بتوانند در اداره امپراتوری نقش داشته باشند.
قرون وسطی؛
مدارس کلیسا و دانشگاهها
مدارس کلیسا:
در قرون وسطی، کلیسا نقش اصلی را در آموزش ایفا میکرد و مدارس کلیسا به آموزش دین، زبان لاتین و برخی علوم پایه میپرداختند.
تاسیس دانشگاهها:
از قـرن دوازدهـم میـلادی به بعد، دانشگاههایی در اروپا تأسیس شدند که به تدریس علوم پیشرفتهتر مانند فلسفه، الهیات و حقوق میپرداختند.
عصر رنسانس؛
تاکید بر علوم انسانی و تجربی
بازگشت به منابع کلاسیک:
در دوره رنسانس، علاقه به علوم انسانی و تجربی افزایش یافت و مدارس به سمت آمـوزش متـون کلاسیـک و انجــام پژوهشهای علمی گرایش پیدا کردند.
انقلاب صنعتی و گسترش آموزش عمومی
نیاز به نیروی کار ماهر:
با آغاز انقلاب صنعتی، نیاز به نیروی کار ماهر و تحصیلکرده افزایش یافت.
تاسیس مدارس دولتی:
دولـتها به اهـمیـت آمـوزش عمـومــی پی بردند و شروع به تأسیس مدارس دولتی کردند.
قرن بیستم و بعد از آن؛
تحولات گسترده در آموزش
آموزش اجباری:
در بسیاری از کشورها، آموزش اجباری برای همه کودکان مقرر شد.
توسعه آموزش عالی:
دانشگاهها گسترش یافتند و رشتههای تحصیلی متنوعتری ارائه کردند.
تکنولوژی و آموزش:
با پیشرفت فناوری، روشهای آموزش نیز تغییر کرد و آموزش الکترونیکی و آنلاین اهمیت بیشتری پیدا کرد.
نتیجهگیری:
همانطور که مشاهده میکنید، شکلگیری مدارس به شکل امروزی، فرآیندی طولانی و تدریجی بوده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فلسفه، دین، اقتصاد و فناوری قرار داشته است. نمیتوان یک تاریخ دقیق برای آغاز مدارس به شکل امروزی مشخص کرد، زیرا این مفهـوم در طول تاریخ و در فرهنگهای مختلف، تعاریف متفاوتی داشته است.
نکات کاربردی:
* لیسئوم (Lyceum) در یونان باستان به یک نوع مدرسه عالی یا آکادمی گفته میشد که در آن فلسفه، ریاضیات، و علوم طبیعی تدریس میشد. مشهورترین لیسئوم، لیسئومی بود که توسط ارسطو تاسیس شد.