سیر پیدایش، تحول و تکامل مدارس از ابتدای پیدایش تاکنون
1403/08/17

از تاریخچه‌ی شکل‌گیری مدارس به شکل امروزی اطلاعاتی در دست است؟

پاسخ دقیق به این سوال کمی چالش‌برانگیز است، زیرا مفهوم "مدرسه به شکل امروزی" در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف، تعاریف متفاوتی داشته است.

برای آشنایی با برخی از نقاط عطف تاریخی در شکل‌گیری نظام آموزشی مدرن، در این مقاله با ما همراه باشید.

یونان باستان؛

زادگاه فلسفه و آموزش نظام‌مند

آکادمی‌ها و لیسئوم‌ها:

یونانیان باستان اولین نهادهای آموزشی سازمان‌یافته را ایجاد کردند که در آن‌ها فلسفه، ریاضیات و علوم طبیعی تدریس می‌شد. آکادمی افلاطون و لیسئوم ارسطو از جمله مشهورترین این نهادها بودند.

روم باستان؛

گسترش آموزش به طبقات مختلف

مدارس ابتدایی و عالی:

رومی‌ها نیز به اهمیت آموزش پی بردند و مدارس ابتدایی و عالی را برای آموزش خواندن، نوشتن، حساب و علوم پایه تأسیس کردند.

آموزش برای اداره امپراتوری:

آموزش در روم باستان بیشتر جنبه کاربردی داشت و هدف آن تربیت افرادی بود که بتوانند در اداره امپراتوری نقش داشته باشند.

قرون وسطی؛

مدارس کلیسا و دانشگاه‌ها

مدارس کلیسا:

در قرون وسطی، کلیسا نقش اصلی را در آموزش ایفا می‌کرد و مدارس کلیسا به آموزش دین، زبان لاتین و برخی علوم پایه می‌پرداختند.

تاسیس دانشگاه‌ها:

از قـرن دوازدهـم میـلادی به بعد، دانشگاه‌هایی در اروپا تأسیس شدند که به تدریس علوم پیشرفته‌تر مانند فلسفه، الهیات و حقوق می‌پرداختند.

عصر رنسانس؛

تاکید بر علوم انسانی و تجربی

بازگشت به منابع کلاسیک:

در دوره رنسانس، علاقه به علوم انسانی و تجربی افزایش یافت و مدارس به سمت آمـوزش متـون کلاسیـک و انجــام پژوهش‌های علمی گرایش پیدا کردند.

انقلاب صنعتی و گسترش آموزش عمومی

نیاز به نیروی کار ماهر:

با آغاز انقلاب صنعتی، نیاز به نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده افزایش یافت.

تاسیس مدارس دولتی:

دولـت‌ها به اهـمیـت آمـوزش عمـومــی پی بردند و شروع به تأسیس مدارس دولتی کردند.

قرن بیستم و بعد از آن؛

تحولات گسترده در آموزش

آموزش اجباری:

در بسیاری از کشورها، آموزش اجباری برای همه کودکان مقرر شد.

توسعه آموزش عالی:

دانشگاه‌ها گسترش یافتند و رشته‌های تحصیلی متنوع‌تری ارائه کردند.

تکنولوژی و آموزش:

با پیشرفت فناوری، روش‌های آموزش نیز تغییر کرد و آموزش الکترونیکی و آنلاین اهمیت بیشتری پیدا کرد.

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، شکل‌گیری مدارس به شکل امروزی، فرآیندی طولانی و تدریجی بوده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فلسفه، دین، اقتصاد و فناوری قرار داشته است. نمی‌توان یک تاریخ دقیق برای آغاز مدارس به شکل امروزی مشخص کرد، زیرا این مفهـوم در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف، تعاریف متفاوتی داشته است.

نکات کاربردی:

* لیسئوم (Lyceum) در یونان باستان به یک نوع مدرسه عالی یا آکادمی گفته می‌شد که در آن فلسفه، ریاضیات، و علوم طبیعی تدریس می‌شد. مشهورترین لیسئوم، لیسئومی بود که توسط ارسطو تاسیس شد.

دیدگاه‌ها
0 از 5